Lisbeth Skov Sinnerup


Med beslutsomhed og en passion, der har fulgt Lisbeth, siden hun var barn, kan hun fejre 25 år i modebranchen.
Lige siden hun var lille og fik sin første mini-symaskine af sin far, har Lisbeth Skov Sinnerup været draget af at sy tøj til sig selv og sin familie. Denne passion har senere hen udviklet sig til brandet Créton, som hun i dag fortsat er designchef for. Med 25 år i modebranchen, har Lisbeth stadig samme passion og glæde, som dengang hun var barn.

MASKINOLIE & DESIGNBLOD LØBER DYBT I ÅRERNE
Med sin lille hvide symaskine under armen, udfoldede Lisbeth stille og roligt sin kreativitet, og ikke mindst hobby, ved at sy sine egne tasker og tøj i en ung alder. Som barn havde Lisbeth dog, som mange andre, en masse interesser ved siden af, lige fra ridning til dans. ”Jeg har aldrig været god til at sidde stille og spilde min tid, der skulle ske noget hele tiden, og jeg elskede både at ride og danse,” fortæller Lisbeth, mens hun smiler over den tid, der engang var. Lisbeths mor elskede at se sin datter danse, og da hun selv var skarp på en symaskine, syede hun de smukkeste dansekjoler til hende.
”At se min mor sidde og sy den ene smukke kjole efter den anden til mig, vækkede en helt særlig gnist i mig så jeg selv begyndte at sy mere og mere og virkelig forelskede mig i håndværket.” Man kan derfor sige, at modeuniverset altid har haft stor betydning for Lisbeth. Det kom især til udtryk i hendes teenageår, hvor hun begyndt at gå mere op i mode- tendenserne og hendes egen stemme. Hun ville skille sig ud fra mængden og ikke ligne alle andre. Med et gå-på-mod og en evne til at skabe tøj, der udtrykte hende som person, sad hun ofte torsdag og fredag aften ved symaskinen for at sy sit outfit til lørdagens bytur. ”Jeg elskede at gå ud og finde lige det stof, der tiltalte mig, og som skulle være kilden til et nyt outfit, så jeg var klar lørdag aften kl. 22,” griner Lisbeth.
Tiderne var anderledes dengang. Man havde ikke den samme brug og smid væk-kultur som i dag, men i stedet en mere konservativ tilgang til forbruget generelt. Man gik ikke bare ud og købte sæsonens trends. Det var der ikke råd til. Det var også vigtigt for hendes forældre, at hun lærte værdien af penge. Derfor begyndte hun allerede at arbejde i en tidlig alder – lige fra at hjælpe sin far på værkstedet til at arbejde i sin mosters frisørsalon.
OMVEJENE GJORDE MIG MERE SIKKER
Ser man ned over listen af de uddannelser, erfaringer og valg, som Lisbeth har gjort i løbet af sine 30 år på arbejdsmarkedet samt sin 25-årige karriere inden for mode, kan man måske fornemme, at der er taget nogle besynderlige omveje, før hun nåede frem til sit kald. Men sådan ser Lisbeth ikke på det – hver omvej har gjort hende stærkere og mere afklaret omkring, hvad det helt rigtige var for hende, og hvad hun ville arbejde med resten af livet.
Helt tilbage i begyndelsen, tænkte Lisbeth, at hun ville være berider, men med en snusfornuftig far, der gjorde hende opmærksom på, at det var der ikke mange, der kunne leve af, skiftede hun hurtigt retning. Dette resulterede i, at hun tog en eksamen fra Handelsskolen i Herning, efterfulgt af en plads som kontorelev på Herning Rådhus og senere en ansættelse i økonomiafdelingen på borgmesterkontoret. Lisbeth lærte hurtigt vigtigheden i at være struktureret og systematisk og ikke mindst at være hurtig på tasterne. Hendes tid som sekretær fik hende til at indse, at hun skulle andre veje – mere kreative veje, som TEKO. ”Jeg skulle videre i erhvervslivet og bygge mit CV op for at blive klædt ordentligt på til at søge ind på TEKO, så jeg kunne vise mit værd.” Som 22-årig blev Lisbeth optaget på TEKO i Herning, hvor hun studerede til produktudvikler, som i dag kaldes designer. Her vidste hun med det samme, at hun havde fundet sit kald – hun var tilbage ved de kreative rødder. ”Mine mange omveje på arbejdsmarkedet viste sig at være guld værd, da jeg opnåede et bredere perspektiv på grund af den erfaring, jeg havde gjort mig.” Under uddannelsen kom der dog også bump på vejen – Lisbeth blev ikke optaget i første hug på overbygningen. Det viste sig, at hun blev nr. 17 – og de optog kun 16. Hvor surt det end var, knoklede Lisbeth på de steder hun vidste kunne forbedres, hvilket resulterede i, at hun blev optaget året efter.
Som nyuddannet produktudvikler valgte Lisbeth at rejse et halvt år til Paris, hvor hun arbejdede med trendoplæg som freelancer. Hun travede Paris tykt og tyndt og besøgte alle de messer, hun kunne komme i nærheden af. På en garnmesse i den italienske by Firenze, opstod den næste jobmulighed. Hun blev headhuntet som designer hos det danske modefirma Visage, som lå i Brande. Denne jobmulighed åbnede landegrænserne for hende, og hun sad blot 10 dage efter tiltrædelsen i et fly på vej til Hong Kong, hvor hun nu havde muligheden for at bevise, hvad hun var i stand til.
Lisbeth har aldrig været ked af de omveje, hun har taget som ung, tværtimod har det været en force for hende, at hun også har været praktikeren. På den måde har hun været i stand til at ordne alt det praktiske uden at lade det påvirke den kreative del af hende. I mange tilfælde er det ofte det administrative, der kan slå kreativiteten ihjel.  

CRÉTON BLEV FØDT I 1996 så den første tøjlinje, Créton, dagens lys. Her fulgte den første udstilling til CIFF-modemessen i København, hvor Lisbeth præsenterede sin første ’baby’. Hvad mange ikke ved er, at hun også var højgravid med sit første barn, Silke, på samme tid. Året 1996 var derfor noget af en milepæl for hende, hvor hun både fik titlen som designchef og nybagt mor. For nogle kvinder går man lidt i dvale, når man får sit første barn og lever i begyndelsen ofte i en babyboble væk fra omverdenen, men for Lisbeth var dette ikke en mulighed - begge dele var sat i verden, og så måtte der bare arbejdes det ekstra. Der var ingen stopknap. Der blev arbejdet, lavet aftaler med leverandører og designet på Créton med Silke som sidepassager, og Silke kom med til alle modemesser og forretningsrejser, så Crétons designproces kunne fortsætte. ”Det var en hård tid, men begge dele skulle passes. Det ene kunne ikke bare sættes på standby på grund af det andet. Vi havde heldigvis de bedste mennesker omkring os, som hjalp os igennem de hårde tider, hvilket gjorde, at det kunne lade sig gøre.”
I de begyndende år befandt firmaet sig i en lejlighed på 2. sal i Viborg, hvorefter det flyttede ned i kælderen i huset i Silkeborg. “Vi havde tøj og materialer over det hele. Det lå hen ad gulvet og op ad trapperne, men det var skide sjovt. Da vi så købte ejendommen i Virklund i juli 2000, var det helt fantastisk at få så meget plads til at udfolde sig på,” fortæller Lisbeth. Créton har i dag over 22 år på bagen, men følger stadig trop med tidens trends og tendenser, dog med en vis Créton kant. Créton- kvinden skal afspejle femininitet med skarpe kontraster, der giver et spændende og trendrigtigt udtryk. Kvaliteten og pasformen skal altid være i orden, da det er de to nøgleord Créton især stræber efter at leve op til. Opskriften på den store succes har altid været at holde fast i det håndværk, som Créton står for og aldrig lade designet bliver ældre ligesom én selv.